Af en toe neemt een oud-collega contact op om te vragen hoe je dat nou doet, leerkracht worden. Super vind ik dat, want ik vind juf zijn echt een wereldbaan en maak sowieso graag reclame. Vraag 1 is vaak of het echt zo slecht verdiend. En vraag 2 of je echt zo hard moet werken. Nee en nee! Het imago van de zwoegende onderbetaalde leraar helpt helaas niet mee in de oplossing van het lerarentekort.
Ik maak graag reclame, en zeker voor mijn nieuwe beroep. Voor het carrièrecentrum van de gemeente Amsterdam schreef ik alweer een jaar geleden onderstaand ‘zelf-interview’.
“Dit is zoveel leuker dan kantoor…!” Dat dacht ik op de eerste dag dat ik een snuffelstage deed op de school om de hoek Dat was november 2019. Ik heb daar een week mee kunnen lopen, bij de kleuters en in de groepen 6 en 7 en ik vond het fantastisch leuk. Het is niet alleen de school waar ik vlakbij woon, het is ook de school waar mijn kinderen naar toe gingen. De jongste is afgelopen schooljaar afgezwaaid. Die week heeft mij geholpen te besluiten dat ik echt het zij-instroom traject in wilde gaan. Extra leuk natuurlijk dat ik nu op de school van mijn kinderen werk.
Uit de gouden kooi van de gemeente
Ik werkte als senior communicatieadviseur en tekstschrijver bij de gemeente Amsterdam, maar voelde al langer dat dat niet meer het vak – en de organisatie- was waar ik nog lang wilde werken. Het werk veranderde, ik veranderde, zo gaan die dingen. Mijn angstbeeld: blijven hangen bij de gemeente vanwege het fijne salaris en dito arbeidsvoorwaarden. Vandaar mijn oriëntatie op ander werk, en mijn stage op de basisschool. Daar komt bij: ik ben vrij lang bezig geweest beter te worden, echt beter, na een fikse burn out.
Ik sta nu sinds augustus 2020 – na een stage van 7 weken- voor de klas. Als zij-instromer. Zonder bandjes direct in het diepe. Elke dag die leeuwenkuil in: het zij-instroomtraject is pittig. Daar was ik voor gewaarschuwd, maar ik dacht: ach, dat kan ik wel. Dat is ook zo, ik kan het wel. Ooit kan ik het heel goed. Maar vooralsnog…. moet ik nog heel veel leren.
In het nu
De redenen dat ik voor de klas wilde zijn divers. Er zijn negatieve redenen: ik wilde niet meer zoveel vergaderen en niet meer zoveel achter de computer zitten mailen. Ik wilde niet het gevoel hebben dat ik in een ‘bullshit-job’ zat. En er zijn ook een heleboel positieve: Ik vond in het onderwijs echt werkplezier, ik vind het echt heel leuk in en voor de klas. Ik heb heel veel lol met mijn klas. Ik vind het fijn en vervullend om ontwikkeling bij kinderen in gang te zetten. Het is superleuk om kwartjes te zien vallen. Ik hou er van dat het werk voor de klas er toe doet. Ik ben een praktisch iemand en vind het daarom prettig dat het leraar zijn dagelijkse concrete resultaten levert. Ik hou ervan dat ik creatieve invullingen kan bedenken voor lesdoelen en ben blij met de eigen verantwoordelijkheid en autonomie in het werk.
Maar het allerfijnst aan voor de klas staan vind ik dat het van je eist met al je aandacht in het nu te zijn. Nu moet je het doen, nu moet je adequaat en liefdevol reageren, nu moet je scherp zijn op zowel de inhoud als het proces in de klas, nu moet je verbinding maken met de kinderen, en daarom ook met jezelf.
Zij instromen: goed geregeld in Amsterdam
In Amsterdam is het zij-instromen goed geregeld. Zo krijg ik van het schoolbestuur waar ik voor werk ook mijn studiedag op de pabo doorbetaald. En kijken ze naar je eerdere verdiensten, waardoor je niet in een startersschaal begint maar in de schaal die past bij je eerdere inkomsten. Dat is heel fijn, want ik heb ook een gezin , een hypotheek, vakantieplannen enzovoort. En anders was het lastiger geweest. Ik werk nu wel een dag minder, dus 2 dagen voor de klas, 1 dag pabo, omdat ik die tijd nodig heb voor studie en meelopen en -kijken. Op de twee dagen die ik niet werk zit ik dikwijls bij collega’s in de klas te observeren, bereid mijn lessen voor of spreek issues door met een collega. Op ‘mijn’ school werken vrij veel zij-instromers, dat is prettig, je kunt sparren, tips uitwisselen, boeken lenen en samen er even helemaal doorheen zitten.
Crashcourse van Het Schoolbureau
Wat ook goed is geregeld in Amsterdam is de voorbereiding: voordat je definitief kiest of je echt het onderwijs in wilt kun je – als je door het assessment komt- de Crashcourse doen van Het Schoolbureau. Ik deed die in februari 2020 op basisschool De Vijf Sterren. Deze crashcourse bereidt je echt voor op het leraarschap. Het eindigt ook met een assessment, dus er wordt ook gekeken of je geschikt bent voor het onderwijs. Het Schoolbureau begeleidt je ook met coaching in de drie maanden werkervaringstraject die voorafgaan aan het zij-instromen. Ik zelf zou 16 maart 2020 starten met dit werkervaringstraject. Door corona liep het natuurlijk allemaal anders en begon ik pas 11 mei voor de klas, groep 6A, en dan met halve klassen tot 8 juni. Na 7 weken brak de grote vakantie aan.
Na de vakantie kwam het spannendste: in mijn eentje voor de klas. Ik ben echt de hele zomervakantie zenuwachtig geweest. Het was echt niet makkelijk, de eerste tijd voelde ik mij enorm bewust onbekwaam, en dat gevoel heb ik bij vlagen nog steeds. Die eerste tijd was enorm pittig, ik had een moeilijke groep en dat was echt worstelen. Ook moest ik echt conditie opbouwen. In het begin was ik na een dag voor de klas echt gesloopt, nu is dat al veel minder. Blijft staan dat dit werk veel van je vraagt: goed slapen en goed eten is belangrijk is om goed voor de klas te staan.
Einddoel: 3 dagen voor de klas, daarnaast zzp-en
Uiteindelijk hoop ik dat als ik met de pabo klaar ben drie dagen voor de klas te staan. En daarnaast wil ik blijven werken als tekstschrijver, communicatieadviseur en als yogajuf, met incidentele klussen. Nu komt daar nog niet veel van, want lessen voorbereiden, lessen geven en pabo lessen volgen, toetsen doen, reflecties schrijven: het is best druk. Ik help wel een paar zzp-ers met teksten voor hun websites, dat blijf ik leuk vinden om te doen.
Praat met je leidinggevende en andere tips
Ik heb veel steun gehad in dit traject van mijn leidinggevende. Dat is dus mijn eerste tip: zou je graag iets anders willen, bespreek het met je leidinggevende. Er is veel mogelijk bij de gemeente, en vast ook daarbuiten. Ik zie veel mensen van mijn leeftijd leuke andere paden inslaan, als een side-job of een heel nieuw pad. Ik ben eerst begonnen aan een vierjarige yoga-opleiding, en dat heeft mij ook geholpen echt een andere kant op te gaan, weg van het systeem, richting verbinding.
Tips en links:
Site van de gemeente Amsterdam en de schoolbesturen in Amsterdam over zij-instromen in het onderwijs (basis en voortgezet): https://www.lievervoordeklas.nl/
Het Schoolbureau: https://www.schoolbureau.nl/?id=1424
Tenslotte: als je deze stap ook overweegt en vragen hebt: schroom niet en neem contact met mij op.